Nieuwe fase in bouw breekt aan
22 september 2022 Matthijs Oppenhuizen
De aanvoer van onderdelen en de bouw van de windmolens zelf komt dichterbij. Daarmee breekt een nieuwe fase in de bouw aan.
Voortgang bij Hoge Vaart Zuid en Oldebroekertocht
De funderingen van Windpark Flevo Ventum zijn klaar en dit werk vordert ook bij de windparken Hoge Vaart Zuid en Oldebroekertocht. Bij Hoge Vaart Zuid wordt op sommige locaties geheid, terwijl op andere locaties het vlechten van het funderingsstaal en het betonstorten bezig is of zelfs al is afgerond. Zie bijvoorbeeld onderstaande foto van het eerste fundament van Windpark Hoge Vaart Zuid dat klaar is. Bij Oldebroekertocht is het heien gereed en staan het vlechtwerk en de betonstort voor de funderingen op de rol (tekst loopt door onder de foto).
In najaar eerste activiteit bij Hondtocht Zuid
Eind oktober staat het ploegen van de nieuwe parkkabels bij Windpark Hondtocht Zuid gepland. De verwachting is dat in november de eerste grondwerkzaamheden bij dit windpark beginnen. Dat bestaat dan uit de aanleg van de kraanopstelplaatsen van de nieuwe windmolens.
Aanvoer onderdelen windmolens gaat beginnen
De parkwegen, kraanopstelplaatsen en funderingen schieten dus op. Dat betekent dat een nieuwe fase aanbreekt: de bouw van de windmolens zelf. Als eerste stap komen binnenkort de eerste onderdelen op locatie aan. Denk daarbij aan de mastdelen, wieken en gondels van de windmolens. Dit gebeurt met speciale transporten, vaak in de avond en nacht om overig verkeer zo min mogelijk te hinderen. Verderop in dit nieuwsbericht leest u welke routes deze vrachtwagens rijden. De aanvoer van onderdelen begint bij Windpark Flevo Ventum. Zoals het nu lijkt, begint dat begin oktober. Daarna is Windpark Hoge Vaart Zuid aan de beurt. In die volgorde worden ook de windmolens gebouwd. In de komende weken en maanden worden steeds onderdelen aangevoerd en worden de windmolens één voor één gebouwd.
De aanvoer van onderdelen en bouw van de windmolens bij Windpark Oldebroekertocht begint zoals nu is beoogd in maart/april 2023. Bij Windpark Hondtocht Zuid volgt dit daarop aansluitend.
Hieronder ziet u een foto van een ander windpark, maar die geeft wel een indruk welke transporten de komende tijd door de omgeving rijden en hoe de onderdelen op locatie worden gelost (tekst loopt door onder de afbeelding).
Hijskraan op locatie
Een grote hijskraan is nodig om de onderdelen van de windmolens op elkaar te kunnen zetten. Deze hijskraan wordt volgens de huidige planning ook begin oktober in delen aangevoerd en op de locatie van de eerst te bouwen windmolen van Flevo Ventum opgebouwd.
Alle onderdelen eerst richting Biddinghuizen
Alle onderdelen van de windmolens gaan over snel- en provinciale wegen eerst richting Biddinghuizen. Veel onderdelen komen per schip aan in de Flevokust Haven bij Lelystad en gaan dan per vrachtwagen via de N710, Rietweg en Harderringweg naar de kruising met de Biddingringweg (N305). De wieken komen per vrachtwagen vanuit Amsterdam aan over de Biddingringweg.
Route voor Windparken Flevo Ventum en Oldebroekertocht
De onderdelen voor Windpark Oldebroekertocht gaan vanaf de kruising Harderringweg/Biddingringweg verder over de Nonnetjesweg, Mosselweg en Alikruikweg om vanaf de Alikruikweg dan de parkweg op te draaien. De onderdelen voor Windpark Flevo Ventum volgen dezelfde route, maar rijden via de Alikruikweg langs Windpark Oldebroekertocht om dan aan het eind van die weg linksaf de Oldebroekerweg (N709) op te draaien. Vanaf de Oldebroekerweg gaan de vrachtwagens dan de parkweg van Windpark Flevo Ventum op. Op onderstaande plattegrond ziet u deze routes aangegeven (tekst loopt door onder de afbeelding).
Route voor Windparken Hoge Vaart Zuid en Hondtocht Zuid volgt later
De routes voor de onderdelen van Windpark Hoge Vaart Zuid en Windpark Hondtocht Zuid zijn nog niet helemaal definitief. Zodra die routes wel definitief zijn, melden we dat in onze nieuwsbrief.
Afmetingen en gewichten van onderdelen
De onderdelen van de windmolens hebben indrukwekkende afmetingen. Zo bestaat elke windmolenmast uit zeven delen die ruim tien tot ruim dertig meter lang zijn. Deze mastdelen hebben een diameter van circa vier tot zes meter en wegen circa 70.000 tot 90.000 kilo per stuk.
De wieken zijn per stuk ruim 80 meter lang en wegen ruim 22.000 kilo per stuk.
Een gondel – het ‘huisje’ bovenop de mast – is ruim achttien meter lang, ruim vier meter breed en ook ruim vier meter hoog. Een gondel weegt ruim 80.000 kilo.